lördag 27 november 2010

Lamellgardiner

Hej på er alla denna lugna sköna lördagskväll!
Här har vi under kvällen tagit det mycket lugnt efter en effektiv fixardag.


Lamellgardinerna på plats efter två dagars fixande.
Ja, nu är äntligen lamellerna på plats. Som jag har väntat på det här. Äntligen fick mannen ledigt och vi hade ingenting som måste prioriteras före detta.
Vädret fortsätter att storma och snöa så valet att vara inomhus har varit lätt. Lugnt och skönt har det varit och ingen stress. Värmen från en brinnande eld i kaminen har varit jätteskön och härlig. Vi har satt upp lamellgardinerna i vårt vardagsrum under helgen. Det tog mycket längre tid än vi hade beräknat. Ännu fattas det en bit innan det är klart. Jag måste köpa en lamellgardin till för den vi köpte var för kort och det saknas ca 50 cm på varje sida, tråkigt. Vi hade i och för sig inte kunnat göra på något annat sätt heller för vi köpte den längsta lamellen som fanns.
Vi har även fått upp julstjärnorna i de stora fönstren. Vi köpte de största stjärnorna och de var perfekta. En meter i diameter var lagom till de stora fönstren. Har precis upptäckt att vi har jättedåligt med julpynt. Ja, dåligt och dåligt, ingenting som faller mig i smaken. Jag vill ha NYTT. Det känns som om små röda tomtar har gjort sitt nu. Ska försöka få tag i de stora zinkbokstäverna som finns att köpa.

Jag brukar inte lägga ut bilder på ofärdiga rum men idag bjuder jag på det.
Mycket klippande blev det av lamellerna. Varje bit skulle passas in efter snedtaket.



Nån som vet hur man får bort en bild om man har infogat den i bloggen? Nedan har jag minimerat en bild så mycket det bara går. Ta bort den verkar omöljigt.

Här kan ni se lamellerna på plats. Vi kommer inte att ha några i de små fönstren högst upp. Lister runt ena fönstret saknas och även runt altandörrarna. Dessa kan vi inte sätta dit förrän vi har fått golvet utbytt.


På denna bild ser ni att det saknas en liten bit av lamellen intill väggen.

Här en bild där jag står i trappan och tar kortet. Fotfarande har vi inte kunnat göra i ordning på övervåningen eftersom vi måste riva bort golvet i vardagsrummet. Vi fick fel beräkning av en firma hur kraftigt underlag vi skulle ha i golvet för att det inte skulle svikta. När golvet på övervånngen var klart var det så stor svikt i golvet att pärlorna på mitt skrvbord riktigt skallrade när någon gick på golvet. Nu kommer alltså firman som har givit fel uppgifter till oss och gör om alltihopa. På torsdag kommer dom och förhoppningsvis är de klara under fredagen. Efter det ska mannen lägga ett nytt golv. Sedan kan vi äntligen ta bort brädorna som ni kan se på bilden nedan som finns under fönstrena. Dessa brädor har vi varit tvugna att använda för att kunna stå på då mannen har målat och spacklat. Det finns inte så många stegar som räcker för 6 meteers takhöjd. Även ett glasräcke kommer att komma på plats.

Foto: Anette
Det var allt från mig ikväll. I morogn fortsätter vårt piffande här hemma. Så roligt när man verkligen ser att det händer något. Det där sista piffandet som är så roligt, det kommer nog att dröja någon månad till. Men den som väntar på något gott...
Natti natti.
Kramar Anette

2 kommentarer:

~Marica~ sa...

Mycket snyggt blev det. Men får man fråga var ni köpt lamellgardinerna? Det finns ju en del olika både i kvalitet och pris?

Fröken Fräken sa...

Oj, vilket mecklande, mätande och pill det måste ha varit med de lamellgardinerna. Jag blir alldeles trött bara jag tänker på det... ;-D
För mig brukar det funka att klicka på bilden när jag har infogat den, då dyker en menyrad upp där man kan välja "Ta bort" bland annat.