söndag 7 november 2010

Taveljakt och redigeringsprogram

Hej på er!

Förstår inte varför jag alltid hamnar vid datan då det är kväll och läggdags. Det har nästan blivit så att jag kollar lite uppdateringar osv. innan jag går och lägger mig istället för att läsa en bra bok. Eller, jag läser sällan böcker, det är travar med inredningstidningar bredvid min säng:)

Nåväl, skulle idag inhandla ramar till fjärilsbilderna idag. Gud vad mycket folk det var överallt. Man skulle kunna tro att det var dagarna innan julafton. Inte en parkering fanns på hela Valbo köpcentrums parkeringsplats. Jag hade inte heller varit smart att ta vår lilla bil utan tog SUV:en och då kan man inte direkt krångla sig in i någon liten parkeringsficka. Fick till slut en parkering och gick raka vägen in på IKEA. Där fanns inte någon ram som passade bilderna. Måtten stämde inte. Det var någon cm för stora och då blir det INTE snyggt. Så nu är det taveljakt för fulla muggar. Om det är någon som har köpt dessa bilder i A4 storlek och fått tag i ramar så tar jag tacksamt emot tips på vart ni inhandlat dem.


Jag vill samtidigt passa på att tipsa om ett bra och mycket lättanvänt redigeringsprogram som finns att tanka ner gratis från nätet. Det heter Picnik och man kan göra en hel del förändringar av foton med några enkla klick. Självklart slår det inte de större programmen som Photoshop men om man som jag inte har tid eller tålamod att sitta och lära mig dom programmen så är det här ett tips.
Sätta ihop tre kort bredvid varandra och göra bilderna skarpa var lätt som en plätt.


Att även få in en text av valfritt teckensnitt var enkelt.

Här klickade jag bara på hur bilden kan bli före och efter redigering som sker automatiskt av programmet.

Man kan mixa hur mycket som helst. Det går också att uppgradera programmet men då kostar det en liten slant.

Foto: Anette
Självklart lär jag ju tacka min väns dotter, Paulina, som tipsade mig om programmet. Hon är jätteduktig på att fota och är ändå "bara" 12 år. Hon behöver verkligen inte detta program för att göra bilderna finare för det är dom redan.
Nu är det läggdags.
Kramar Anette

Inga kommentarer: