lördag 2 juni 2012

Bildkvalkad från Skottland

Skottland var helt fantastiskt! Mycket över förväntan. Jag har aldrig varit intresserad av att åka till Skottland pga att jag inte är historieintresserad. Men vad gör man inte för G då han fyller 45 år och jag vet att han i flera år har velat åka dit? Jo, såklart bjuder jag honom på en resa dit. Jag ångrar mig inte en sekund. Det finns verkligen något åt alla i den staden. Massor av gamla byggnader att titta på, mycket whiskey, massor av shopping och många pubar och restauranger. Vi bodde på ett superfint hotell, Premier Inn, som låg på Princess street, mitt i Edinburg. Den stora gatan delar av gamla och nya stan, och vi bodde i den nya stan. Det var centralt och gångavstånd till allt.
Jag ska visa er bilder från vår resa och jag berättar lite till bilderna. Så vill ni förja med och kika så börjar vi nu.


Edinburg är ju känt för sitt gamla slott och vi bodde mitt emot slottet. Varje morgon då vi åt frukost hade vi denna utsikt.



Slottet ligger på en höjd och första dagen tog vi en promenad dit. Kortet nedan är utsikten över Edinburg från slottet.


 Vi tog också en sightseeingbuss första dagen för att få en liten överblick över staden och spara lite på fötterna:) En skotsk man var det som visade oss runt och pratade precis hela tiden. Jag tror resan var ungefär 45 minuter och jag är säker på att han inte andades en enda gång.


 Mycket shopping och såklart massor av skottska souvenier.



 Vid slottet fann vi denna byggnad och på skylten står Ramsy Garden private. Undrar om det är Gordon Ramsys hus? Grinden var i alla fall låst och ingen kunde komma in.


Jag själv på en av gatorna i Skottland. Detta var andra dagen och det var lite kalla vindar emellanåt, annars hade vi supervarmt, precis som det var i Sverige denna helg.


Fina parker och underbara vyer. Tyvärr satte vi oss inte något i parken för vi hade så ont om tid och ville verkligen se så mycket som möjligt.


De gamla hederliga telefonkioskerna fanns det gott om.


 Vi åkte också på en som vi kallar det "pensionärsresa" en av dagarna. Denna resa var 12 timmar lång och vi åkte i 60 mil. Vi åkte genom Skottland och upp längs Loch Ness, där man tror att det finns ett sjöodjur, och sedan vidare hemåt. På Loch Ness tog vi en båttur.


 Underbar utsikt men det var kalla vindar så det var inte den ljuvligaste resan, men vi fick se fantastiska berg och en ruin av ett gammalt slott.


 Som på alla andra ställen i Skottland finns det Whiskey överallt. Självklart serverades det på båten och mannen var inte den som sa nej:)




 Skorstenar fanns det gott om på husen och det räckte ju inte med en.



Vi stannade till efter vägen och fick fota på berg och fina utsikter. På ett ställe, mitt i ingenting, stod denna man och spelade. Nog kändes det att man var i Skottland allt.



 Självklart blev man hungrig och många uteseveringar fanns det. Det gällde bara att hitta någon där det fanns lediga platser utomhus. Skam den som ger sig.


 Vi åkte även i Whiskeytunnor och där fanns en samling av hur mycket whiskey som helst. Tror ni att G blev sugen på att börja samla?


 Även whiskeyprovning ingåck och såklart fick G ta mitt också. Kan bara inte med att dricka det.

 Foto: Anette och Göran

Ja, det här var lite från vår resa. Vi hade det underbart och vi kan mycket väl tänka oss att åka dit igen. Nu först väntar en sommar med att färdigställa vårt hus och bygga ett efterlängtat förråd. Sedan väntar såklart vi också på att bli farmor och farfar.
Idag, om rättare sagt en timme, blir det fotografering av gravidmagen. Ska bli så roligt att fota och jag hoppas verkligen att det blir bra bilder. Om jag får för paret, återkommer jag ikväll med någon bild från fotograferingen.

Kram

1 kommentar:

Hemma på Sjuan sa...

Så många härliga bilder du delar med dig av. Ni måste haft en underbar semester.
Kram Suss