tisdag 19 februari 2013

Träning

Jag har skrivit att jag tränar och tänkte nu berätta vad det är jag tränar. Jag har i många år verkligen varit en soffpotatis. Promenader med hundarna och en och annan simtur har jag tagit men inte mer än så. Jag har inte direkt tränat så att svetten rinner:)

Bild lånad från pulshuset.se
 
Det finns något som heter Easy Life och denna träningsform finns på ett fåtal ställen i Sverige, bla i Älvkarleby på Laxön. Man måste vara över 30 år och syftet är att man ska träna i sin egen takt och för sin egen skull. Jag har gärna viljat styrketräna tidigare men inte känt att jag har passat in på stora träningsgym med massor av speglar, sån är jag. Inte heller behöver man ha det senaste i träningskläder, eller känna sig "ute" (hoppas ni förstår hur jag menar). Jag har absolut inte något emot andra träningsställen men jag har väl känt att jag inte riktigt passar in och dessutom är det längre resväg och här i Älvkarleby slipper man betala parkeringsavgifter också.
I Älvkarleby finns träningspass som är 25 min långa, alldeles lagom tycker jag. Allt från styrketräning, fun walk, dans, mage & rygg m.m. Vill man inte träna i grupp kan man träna enskilt. Efter att man har blivit medlem och får man en egen tag att ta sig in i lokalen med alla dagar mellan 05.00 -24.00. Jag har själv fastnat för fun walk som är en slags crosstraining men något skonsammare för kroppen. Även Puls cirkel tycker jag är bra, det är olika styrketräningsmaskiner. Man jobbar vid en maskin i 40 sek sedan byter man och efter 10 sek fortsätter man med nästa maskin. Mycket jobbigare än vad det låter. Självklart är det hela tiden upp till dig själv att avgöra hur tungt man vill jobba.

 
Det känns som att jag nu äntligen har hittat "min" träningsgrej och försöker att träna i alla fall 3 gånger i veckan.  Även maken tränar och det är roligt att göra något tillsammans.

www.pulshuset.se kan man läsa mer om detta och jag har tagit några rader och kopierat in nedan.

På Pulshuset erbjuder vi bland annat:
  • EasyTraining, 25 minuters klasser där du alltid har möjlighet att delta efter din egen förmåga. Du kan välja mellan styrka, kondition, dans och kropp & själ pass.
  • Funwalking, ett gruppträningskoncept som ger dig bättre kondition och som bränner massor utav fett, samtidigt som du stärker både överkropp och ben.
  • Kondition och styrkemaskiner för dig som vill träna individuellt.
Nu är det alltså dags igen, tredje dagen på raken:) Lika bra att passa på då vi inte har barnen här, dom kommer som jag tidigare skrev varannan vecka och denna vecka är barnfri.

Kram

3 kommentarer:

Sofi sa...

Hej!

Så härligt att du hittat en träningsform som passar dig!
Jag har tränat mycket tidigare men senaste året har jag blivit en riktig soffpotatis. Börjar faktiskt bli sugen på att sätta igång nu. Löpning är min grej, men skulle behöva styrketräning också:)

Nu ska jag kika runt här inne hos dig!

Ha det gott!

Kram Sofi

♥ Villa Tretton ♥ sa...

Låter härligt att du hittat din grej.
Själv letar jag fortfarande..;-)
Kör lite promenade med vovven sen en tur till F&S ibland.

Kram Susanne

Maria at inredningsvis sa...

Vilken skön blogg du har:) Undrar om du har bloglovin att följa med?

Om du gillar inredning kan du kolla in min blogg:)

Ha en kanondag

LOVE Maria från inredningsvis.se