fredag 13 juni 2008

Tak bytes

I ett tidigare inlägg visade jag en bild på plåt. Nu har min man påbörjat rusten av vårt hustak. Vårt hus byggdes 1972 och då lade man papp på taket. Tidigare ägare har låtit detta vara så nu var det dags att göra något åt det. Första natten vi sov i vårt hus regnade det. Jag kunde inte sova för regnet smattrade mot fönstret. Detta berodde på att vi inte har någon takfot på taket utan taket slutar jäms med husväggen. Nu bygger min man en takfot där vi kommer att ha spotlights. Vi har lämnat in bygglov på detta så att inte någon granne senare ska komma och klaga och man får riva allt.

Vi har även målat vårt hus som är i tegel. Idiotiskt kan många tycka men nödvändigt anser vi. Husets tegel såg riktigt förskräckligt ut då vi köpte det. Det är vitt tegel i grund och botten men med åren som gått har det spruckigt pga att marken har rört sig. Tidigare ägare har lagat detta med silikon, skitfult och fel. Även teglets färg hade förändrats och var både brunt, rött, vitt och skitigt. Vi provade att ta högtryckstvätten men det gick inte bort och därför valde vi att måla på teglet. Nu har andra grannar frågat om vilken färg vi har på huset och ska göra lika, roligt att andra tycker det är fint. Lägger ut några bilder från pågående takläggning och lägger in mer senare då det är färdigt.

Ha en riktigt skön helg.
Kram Anette






Foto: Privat

6 kommentarer:

tinaminastina sa...

Hej där!!Tack för din gulliga kommentar hos mej...det värmer!! Kul att läsa om ert takprojekt...Vi bor också i ett 70-tals hus av tegel.För några år sen beslutade vi att måla teglet...det var visserligen vitt men med en såå ful fog som var missfärgad.Vi är så nöjda,vi också...=)

Jag smyger nog omkring härinne ibland,men är dålig på att lämna ett avtryck efter mej ...nu vet du att jag läser här !!!Nu ska jag läsa ikapp lite..=)

Ha en fin helg å kram/tina

Unknown sa...

Oj det var inget litet projekt ni gett er in i...ti-hi...=) Blir nog super fint!! Hoppas att du får en fin och härlig sommar!! Många kramar Malin

Hagbacken sa...

Oj, vilket prohekt ni håller på med!

Här hade jag missat mycket fint!

Kram Linda

StrandviksVillan sa...

Fasaden är jättefin som målad! Ett sånt fågelbad har jag gett min mamma på morsdag. Brukar ge sånt jag egentligen vill ha själv...

Svar: Jag överför bilderna i formatet Liten (position: ingen), sen centrerar jag dom och placerar bredvid varandra med några mellanslag mellan. Snyggast blir det med två stående bilder bredvid varandra. Lycka till!

Anonym sa...

Fler som håller på med takrust ser jag:P Kram

svartataket sa...

Det blir jättefint! Nä jag hade också målat teglet :))

Kraaam